-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48606 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

با توجه به آيه 47 سورة حج، پس خلقت جهان در 6000 سال بوده است؟ آيا اين مطلب صحيح است؟

ويَستَعجِلونَكَ بِالعَذابِ ولَن يُخلِفَ اللّهُ وَعدَهُ واِنَّ يَومـًا عِندَ رَبِّكَ كَاَلفِ سَنَةٍ مِمّا تَعُدّون; (حج، 47) و از تو با شتاب تقاضاي عذاب ميكنند، با آن كه هرگز خدا وعدهاش را خلاف نميكند، و در حقيقت، يك روز ]از قيامت[ نزد پروردگارت مانند هزار سال است از آنچه ميشمريد.

محتواي آيه

اين آيه، چهرهاي از جهالتهاي و بيخبرهاي مشركان را آشكار ميكند. مشركان هنگامي كه با تهديدهاي پيامبر و عذاب شدنشان در آخرت مواجه ميشدند، با حالت تمسخر ميگفتند: اگر چنين است، چرا خداوند عذابش را نازل نميكند؟ خداوند در پاسخ آنها متذكر ميشود كه عجله نكنيد. كسي زود اقدام به عذاب ميكند كه ترس از دست رفتن موقعيت را داشته باشد. امّا براي خداوندي كه سرمدي و ازلي است، عجله مطرح نيست; زيرا براي او يك ساعت، يك روز، يك سال; هزار سال يكسان است. مفسراني، مانند علامه طباطبايي و آيت اللّه مكارم شيرازي، اين تعبير را كنايه از يكساني زمان ها (اندك و زياد) نزد خدا ميدانند.(الميزان، علامه طباطبايي، ج 14، ص 389، جامعه مدرسين / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 14، ص 131، دارالكتب الاسلامية.) براساس اين برداشت، اين جمله نميخواهد، مقدار روزها را نزد خدا معين كند، تا از آن استنباط شود كه آفرينش آسمان و زمين در شش هزار سال بوده است. ديگر اين كه، مفسران در ذيل آياتي كه آفرينش آسمان و زمين را در شش روز ميداند، واژة يوم را به معناي دوران كه مقدارش مشخص نيست، دانستهاند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.